Zolesz olvas

Emil Manov: Galatea szökése / Nem mindennapi történet

2019. december 06. - Zolesz olvas

covers_16950.jpg

 

Nehéz a két kisregény után bármiféle épkézláb értékelést írnom, mert témailag olyan szinten vagyok képes párhuzamba állítani a benne történteket saját magam érzéseivel, hogy a konzekvens leírás meglehetősen nehézkessé válik. De én mégiscsak megpróbálom.
Manov neve teljesen ismeretlen volt számomra ez idáig. Valahogyan elkerültek eddig a bolgár írok. A most kezembe került könyv viszont mindenképpen elnyerte tetszésemet. Emil Manov itt-ott szatirikus felhangú elbeszélő, aki előszeretettel csempészi be a sorok közé az olykor filozofikus gondolatait is. Sok esetben nem is érteni, hogy amit leír az maga demagóg e vagy épp ellenkezőleg csak csípős és ironikus magánvélemény. Ugyanis abszolút nem ír túl, s nem feledkezik bele a felvetett politikai vagy gazdasági témába, de ha kell, bizony feltűnnek benne a kommunizmus ideológiai mondanivalói vagy akár a partizánok is. Na persze nem kell nagyon megijedni mindettől, de jó ha tudjuk bizony mindkét kisregényében van egyfajta ilyesmi (röpke) vonulat.
A Galatea szökése és a Nem mindennapi történet is a szerelemről szól.
Az első kisregényben egy középkorú, értelmiségi férfi munkában és a társadalom taposómalmában megfáradt alakját kísérhetjük el egy nyaralásra. A közeg a tengerpart, a napsütés. A kisváros különleges atmoszférát biztosít ahhoz, hogy mi is egyből jól érezzük magunkat olvasás közben. Az írás szereplői egy-két jellemtől eltekintve elfogadhatóak, kifejezetten szerethetőek. Főszereplőnk Filip életében a nyaralás során már szinte az első lapoktól megjelenik a szerelem egy titokzatos nő képében. Nem szeretnék sem teljes tartalmat leírni sem spoilerezni ezért legyen elég csak annyi, hogy a szerelem kialakulását majd beteljesülését követhetjük nyomon, ami közben szereplőink mindennapi (nyaralós) életében vehetünk részt, néha elkalandozva múltjukba is, hogy ezáltal kapjunk minél teljesebb képet jellemükről, viselkedésükről, életfelfogásukról. Filip viselkedése és gondolatai kiválthatják szimpátiánkat, mint ahogyan a női szereplők is. Két meghatározó alak és pár mellékszereplő bontakozik ki a lapokon. Köztük három nő, három élet, három életfelfogás. Ezek közül a legmeghatározóbb Filip szerelme a férjnél lévő Marija alakja. Ez az alak a fő karakter ábrázolás szempontjából talán a legkevésbé kibontott is egyben. Az író lágy ködbe burkolja a nőt, hogy bizonytalanságban tartson bennünket és a regény végén se igazán értsük meg a viselkedését. Megjelenéséről sokkal többet megtudhatunk mint a jelleméről – amiről nyilván kialakítunk azért bizonyos véleményt –, de komolyabb kritikába a legvégén sem érdemes belelovalni magunkat amikor ítélethozatalra szánnánk magunkat vele kapcsolatban. A félig-meddig beteljesült szerelem története az írás felépítése miatt mindenképpen a reményt táplálja bennünk. A végén viszont mindent felülír az újtól való félelem, a megszokásba süppedés, a „nekem így kényelmesebb még” érzése és saját érzelmek lábbal való eltiprása. Mert bizony itt az van. A szerelem szó szerinti kiirtása történik csak azért mert másképpen talán bizonyos dolgok a legelején kizökkenthetnek az addigi komfort zónánkból, még akkor is ha tudjuk utána minden jobb és szebb lesz. Így tehát Marija alakja – az elutazásával –, a mi reményünkkel együtt elillan. Marad utána viszont millió kérdés nyitva hagyva.
Az író mind ezek után túl sok esélyt nem ad nekünk a további filozofálgatásokra és érdekes véget kanyarít történetének. Merthogy mit is csinál egy érző férfi ilyenkor mikor ripsz-ropsz a szerető kedves eltűnik köreiből, választva újra az addigi nem igazán jó és szép életét? Valószínűleg – ha érzelmei valósok és mélyek – összezuhan. Nem is kicsit! De nem úgy a regényben! Merthogy Filip pont ettől az érzéstől hozz meg egy igen határozott döntést, szakítása után pár órával! Szóval dönt és határozz… és hipp-hopp megszületik a gondolat, hogy ő bizony társadalma hasznos tagja akar lenni újból, pedig nagyon megcsömörlött már mindentől. Ehhez pedig semmi más nem kell mint elfogadni egy új állást a fővárosban.
Mire nem jó egy szerelmi csalódás, egy elhagyás! Ki gondolta volna?

A Nem mindennapi történet szintén a szerelem köré épül.
A kisregény nagyon szépen átgondolt, medrében gyorsan folynak az események. Gyorsan de semmiképpen sem zúdulva örvénylenek. Azt hiszem az ilyen írásokra mondják, hogy végeredményben egy felesleges A betű sincs benne. Főszereplőnk –az előző kisregényhez hasonlóan – szintén férfi. Egy nagyon mély fiatalkori szerelem köré van felépítve az írás. Talán pár sorban és meglehetősen leegyszerűsítve úgy lehetne összefoglalni az egészet, hogy a lezáratlan szerelem ha olyan akkor egész életben meghatározó lehet, abban az esetben ha a szeretett kedves idővel újra felbukkan. Főszereplőnk élete is gyökeresen megváltozik midőn házas emberként újból feltűnik az imádott nő. S hiába az addig nagyon szépen felépített karrier, az otthon melege, a szerető és megértő hitves és a két kis gyermek ha a szív másképpen kezd dobogni mint azt addig tette. Ebben a kisregényben is kiemelném a női szereplőket. Mind a feleség mint a volt szerelmes alakját ami nagyon szépen van megírva. A feleség jelleme talán túl megengedő a szerelmesé ismételten csak sejtelmes bár ő már kevésbé az, mint a Galatea szökésében Marija alakja.
Az írás sorai között meglehetősen éles társadalomkritikát kapunk. Pontosabban itt sem tudom igazán eldönteni, hogy az író miért vette bele a kommunista ideológiát illetve az erkölcsiséget mint mondanivalót. Talán megint csak szatirikusan ábrázolt de azt nagyon komolyan tette, nem igen éreztem közben, hogy cinkosan kikacsintana rám. Több oldalon keresztül olvashatunk álszent és meglehetősen képmutató erkölcsi filozofálgatásokat amik a szereplők szájából hangzanak el. Aztán mikor végképp kikészülnénk ettől az egésztől érzem meg igazából Manov csak kritizálja azt a társadalmi berendezkedést.
A szerelem öl, butít és nyomorba dönt… -mondják.
Itt mintha tényleg mindez úgy is történne.
A válás, az ahhoz vezető út egy teljes összeomlást nyilván nem eredményez sok esetben, de az sem mindegy hogyan zajlik. A regényben a vállalat kommunistái fellépnek mint erkölcscsőszök. Ítéletet hoznak, vádaskodnak. A feleség túl megengedő. Túlzóan is szemet hunyó. A szerelem mindent felőrlő, sokáig beteljesületlen. Az idegek lassan teljesen beadják az unalmast, amire rá jön az alkohol hatása, aztán szép lassan maga az alkoholizmus dönt nyomorba mindent. Egy reményteljes emberi életet tesz tönkre.
Nem egy derűs olvasmány, de véleményem szerint nagyon érdekes, és mégiscsak egy igazi szerelmes történet, aminek a végén az olvasó tudja, hogy na ez az amit így sohase szabad tenni! De innen kívülről minden sokkal egyszerűbb persze.

Manov két kisregénye tipikusan olyan írás, amiből ordít felénk a nagy igazság, hogy ha a szerelemről és boldogságról van szó nem minden esetben csak a külső tényezők a legmeghatározóbbak.
Merthogy az ember legtöbbször saját maga áll a boldogsága útjába…

Értékelés: 5/4.5

Tartalom:

Kötetünk ​mindkét kisregénye a szerelemről szól. Arról a ritka, elemi erejű szenvedélyről, melynek nem szabhatnak gátat a már meglevő családi kötelékek, mely nem tűri el a bujkálás, a lopott örömök szégyenét. Szükségszerűen tragédiába kell-e torkollnia korunkban az ilyen érzésnek, ha nem csupán a kicsinyes környezet elavult erkölcsi dogmái állják útját, hanem egy gyönge lélek megalkuvása vagy egy erős jellem konok lelkiismerete is megnehezíti a kibontakozást? A Galatea szökésé-nek férfihőse, Filip Gerakov a déli tengerparton találkozik a szerelemmel, mely hozzásegíti ahhoz, hogy újra megtalálja a helyét a társadalomban. S ki tudja, hogyan alakul a Nem mindennapi történet hősének sorsa, „ha Szvetozár nem lett volna annyira érzékeny és becsületes, ha Milena nem annyire értelmes és odaadó feleség, ha Evgénija szeszélyes szíve nem olyan állhatatos…?” A Dimitrov-díjas Emil Manovtól mi sem áll távolabb, mint a probléma sematikus egyszerűsítése. Hangja visszafogott, kerül minden pátoszt, mégis felragyogtatja az emberi boldogság és szenvedés gazdag színeváltozásait.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zoleszolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr8015341296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása